Click here to get more Welcome Greetings from MasterGreetings.com

Banner Maker

Isnin, 21 Mac 2011

KEK COKLAT LEMBAB

Resepi ni saya ambil dari Azita Kichen...terima kasih Azita. Memang sedap kek ni. Cuba tengok..dah 3 kali saya buat dengan hiasan yang tak seberapa ni...Anak-anak sangat menyukainya. Ada sedikit la yang saya ubah...

Topping dengan ganache coklat.


BAHAN-BAHAN:

250 gm mentega/marjerin
300 gm gula kastor
1 camca besar ovellette
4 biji telur

250 gm tepung gandum
2 camca teh baking powder
1 1/2 camca teh soda bikabornate

1 cawan serbuk koko (diayak)
1 1/2 cawan susu UHT (4 sudu susu tepung + air suam 2 1/2 cawan)
60 gm gula kastor

CARA MEMBUATNYA:

1. Pukul mentega, gula & ovellette hingga kembang dan gebu. Masukkan telur satu persatu, pukul lagi.

2. Masukkan serbuk koko, susu & gula dalam bekas lain, bancuh & kacau guna whisker dan tapis.

3. Satukan bahan tadi dan masukkan tepung sedikit2 dan kacau sebati. Glis loyang dengan marjerin. Masukkan ke dalam loyang dan bakar 170o C selama 40 minit. Sekiranya tengah belum masak, tambahkan masa. (Pastikan guna fungsi grill bawah dan atas/bawah agar kek masak sekata).


Hiasan ni saya guna ganache coklat & coklat rice.
Yang ini saya guna butter cream.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI