Isnin, 21 Mac 2011

KUIH LAPIS COKLAT

Resepi ni pun saya ambil dari Azita. Tapi, maaf la Azita, saya punya kuih ni macam lembik sikit dan tak berapa cantikkk la. Mungkin lain kali saya kena kurangkan sedikit santan...tapi tak pa sekurang-kurangnya dah mencuba kan..saya cuba pun 1/2 adunan jer..




BAHAN-BAHAN:

Bahan A:
300 gm tepung gandum
60 gm tepung hoen kwee
360 gm gula
2 biji telur
1500 ml santan (kurangkan sedikit)
secubit garam

Bahan B
50 ml santan
25 gm serbuk koko

sedikit pewarna kuning

(kalau nak guna tepung beras pun boleh ditambahkan sedikit tepung jagung).

CARA MEMBUATNYA:

1. Satukan bahan A kacau hingga sebati, tapiskan.

2. Satukan bahan B kacau sebati, tapiskan.

3. Adunan A dibahagikan kepada 2. 1 bahagian ditambah pewarna kuning. 1 bahagian lagi di tambahkan dengan adunan B.

4. Panaskan pengukus. Lenserkan loyang dengan sedikit minyak, kukus sebentar. Bila sudah agak panas barulah masukkan lapisan pertama. (sukatan dalam 2 senduk). Kukus setiap lapisan dalam masa 5 minit @ lebih. Lapisan sudah keras baru masukkan lapisan kedua. Buat hingga habis.

5. Yang terakhir sekali kukus lagi dalam 15 - 20 minit.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI

Body Mass Index Calculator