Selasa, 24 Mei 2011

KEK MARIE KOKO

Assalamualaikum. Resepi ni dari Azita Kitchen. Terima kasih kepada tuan punya resepi yer. Teringat masa kecil-kecil dulu emak ada buat kek ni...tapi tak hirau pun nak ambil resepi dan simpan...mudah dan senang jer rupanya. Makan pun bila-bila boleh, simpan dalam peti ais....tahan.

Bila dah dipotong nampak cantik.


BAHAN-BAHAN:

500 gm biskut marie
1 buku buttercup
4 biji telur
3/4 cawan gula
3/4 cawan air
3/4 cawan milo
1/2 cawan serbuk koko
4 camca besar susu pekat manis

CARA  MEMBUATNYA:

1. Pecahkan biskut dan ketepikan.

2. Pecahkan telur ke dalam periuk yang agak besar dan pukul sedikit.

3. Masukkan gula, air, milo, serbuk koko dan susu pekat. Kacau sebati.

4. Masukkan buttercup dan kacau sehingga adunan menjadi macam pecah minyak. Api sederhana. Kacau sehingga pekat sedikit dan masukkan biskut.

5. Kaup balikkan sehingga benar-benar sebati. 

6. Kautkan dan masukkan ke dalam loyang yang disediakan. (Loyang dilapik plastik). Padatkan dan sejukkan.






Isnin, 23 Mei 2011

AYAM GORENG

Di sebabkan anak gemar makan ayam goreng, berbagai cara saya cipta untuk mereka tidak merasa jemu untuk makan...kali ini saya buat cara berbeza sikit.



BAHAN-BAHAN:

Beberapa ketul ayam yang banyak isi.
1 sudu kecil rempah kari daging Baba's
sedikit garam
1 sudu makan tepung jagung

CARA MEMBUATNYA:

1. Bersihkan ayam. Satukan bahan-bahan tersebut pada ayam dan perapkan seketika agar mesra bahannya. Panaskan minyak dan gorengkan hingga garing.

2. Semasa menggoreng gunakan api sederhana, dan tutupkan ayam tersebut agar masak sempurna. 

PUDING ROTI

Assalamualaikum....Puding roti...cara mudah..lupa la nak catit siapa punya resepi, tapi yang pasti  saya  ambil dari My Resepi. Maaf la tuan punya yer (kalau tuan punya tengok blog saya ni)...

Ini guna loyang kecil jer..




BAHAN-BAHAN:

6 keping roti putih
2 cawan susu cair
3/4 cawan gula
3 biji telur
4 sudu besar mentega
1 sudu kecil esen vanila
sedikit kismis hitam

CARA MEMBUATNYA:

1. Carik-carikkan roti dan susun dalam loyang.

2. Cairkan mentega dan letak atas roti.

3. Pukul susu, telur dan gula hingga gula hancur dan kembang. Masukkan esen vanila.

4. Letakkan pada roti tadi dan taburkan kismis. Kismis boleh diletak antara lapisan roti dan bahagian atas juga.

5. Bakar pada suhu 180 o C hingga masak dan kekuningan.

MEE SUP

Wah!....Assalamualaikum semua...sedapnya makan mee sup panas-panas ni...berpeluh.  Kalau potongkan cili padi lagi la bertambah panas.....berapiiiii........Alamak..gambar kuah sup terlupa nak snap  ler.....lupa lakkkkk...

Untuk bahan-bahan tambahan tu agak-agak la yer....rasanya aku nyatakan resepi kuah sup dan sambal kicap jer la...yang lain-lain senang jer...orait, mari turun ke bawah.....

Siap untuk dimakan...Bismillahirrahmanirrahim.


Mee kuning dicelur seketika.


Bahan-bahan tambahan dan sambal kicap.


BAHAN UNTUK SAMBAL KICAP:

7 biji cili padi
4 sudu kicap manis

CARA:

1. Tumbukkan cili padi hingga hancur dan masukkan dalam mangkuk dan campurkan dengan kicap. Kacau sebati. Siap dihidangkan.


BAHAN-BAHAN UNTUK KUAH SUP:

1/2 ekor ayam (campurkan isi dan bahagian tulang pun takpa)
1 bungkus sup bunjut
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
sedikit halia
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1/2 kiub pati ayam
Tumbukkan sedikit lada hitam
sedikit garam
air secukupnya
Sedikit minyak untuk menumis
daun sup
bawang goreng

CARA MEMBUATNYA:

1. Bersihkan ayam dan potong kecil-kecil.

2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk seperti halia, bawang putih dan bawang merah, kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.

3. Masukkan kesemua bahan dengan air yang mencukupi. Reneh hingga masak sempurna. Cukupkan rasanya. Sediakan mangkuk hidangan mee sup. Taburkan dengan bawang goreng dan daun sup.

Selamat mencuba.


IKAN KEMBUNG MASAK ASAM

Assalamualaikum....Lauk hari ini Ikan Kembung Masak Asam...menu yang simple dan menyegarkan. Nak hirup kuah saje pun boleh...ibarat hirup sup.


BAHAN-BAHAN:

2 ekor ikan kembung
6 biji bendi 
1 biji tomato
1 batang serai
1 keping asam keping
1/2 sudu cili giling
sedikit halia
1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
garam secukupnya
air secukupnya
minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA:

1. Bersihkan ikan dan ketepikan.

2. Halia, bawang putih, bawang besar ditumbuk dan serai diketuk.

3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan tumbuk, cili giling dan serai hingga naik bau. Masukkan ikan, bendi dan air secukupnya. Biar mendidih. Masukkan garam, asam keping dan tomato...bila cukup rasanya, angkat dan hidangkan. Sangat menyelerakan.


Sabtu, 21 Mei 2011

ROTI SANDWICH SARDIN

Assalamualaikum....teringin nak makan roti sandwich...kebetulan petang tadi masak lauk sardin jer..ada lebih ni buat la...yang seronok ni kalau buat sandwich, 1 loaf roti yg besar ni boleh habis.

Ini versi untuk saya...suka letak timun dan tomato banyak-banyak. Sayangnya, salad takda stok....kalau ada dah bubuh sekali. I luv it....

Yang ini versi untuk anak-anak, suka plain jer.. tanpa sayur.

BAHAN-BAHAN:

1 buku roti (brand ikut suka)

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 tin sardin makeral (cap ayam size sedang)
1 sudu besar cili giling
2 sudu besar mayonis
1/4 cawan air asam
sedikit minyak untuk menumis
garam secukupnya

CARA MEMBUATNYA:

1. Siapkan inti dahulu...bawang besar dan bawang putih dimayang kecil-kecil.

2. Tumiskan bawang dan cili giling hingga masak dan naik bau. Masukkan sardin bersama sosnya sekali, hancurkan dalam kuali sahaja. Masukkan air asam dan garam secukupnya. Biarkan agak kering sedikit. Siap dan letakkan di dalam mangkuk. Sejukkan.

3. Bila agak sejuk sedikit, masukkan mayonis dan kacau sebati.

4. Sediakan roti, sapukan dengan inti tadi ikut suka. Lapiskan dengan sekeping roti lagi. Kemudian, potong bahagian tepi dan potong dua berbentuk tiga segi. Buat hingga habis. kalau suka letak bahan-bahan lain pun boleh. Senangkan.......



Jumaat, 20 Mei 2011

NASI GORENG AYAM

Ni special sikit nasi nih...kalau datang rajinnya, masa agak terluang...Alhamdulillah la...semangat masak pun kuat..kat dapur tu ada nasi lebih ha....tarrrraaaaa.....keluar lah Nasi goreng ni...meh kita tengok macammana nak buat...




BAHAN-BAHAN: (Untuk 2 orang )

1 pinggan nasi sejuk
1 ketul ayam goreng(bahagian isi saja)
1 ulas bawang putih
1/2 ulas bawang merah
3 biji cili padi
1/2 sudu cili giling
sedikit ikan bilis
garam secukupnya
1 biji telur
Minyak untuk menumis

Hiasan:
Timun
Tomato
2 biji telur goreng

CARA MEMBUATNYA:

1. Tumbukkan bawang putih, bawang merah dan ikan bilis. Cili padi diketuk.

2. Ayam disiat-siat sahaja.

3. Panaskan minyak, tumiskan bahan tumbuk, dan cili giling hingga masak, masukkan ayam. Biar mesra seketika, baru masukkan nasi, garam secukupnya dan kacau. Buat lubang ditengah-tengah...pecahkan telur, biar masak sedikit kemudian gaulkan dengan nasi hingga sekata dan masak. Setelah masak angkat dan hidangkan.

4. Hiaskan ikut suka.

BAHAN UNTUK SUP KOSONG

1 mangkuk besar air
1/2 kiub pati ikan bilis
kayu manis
bunga lawang
1 ulas bawang putih diketuk
sedikit garam
sedikit minyak
sedikit daun sup dan bawang goreng

CARA MEMBUATNYA:

1. Tumiskan bawang putih, kayu manis dan bunga lawang, masukkan air biar mendidih. Masukkan kiub pati ikan bilis. Sedikit garam ditambah jika kurang rasa.

3. Hiaskan dengan daun sup dan bawang goreng.



MEE HAILAM

Assalamualaikum...Mee Hailam versiku...simple jer main campak-campak...tapi Alhamdulillah...dapat pujian lak dari anak-anakku..


BAHAN-BAHAN:

1 paket mee kuning
2 keping tauhu
1 paket fisball
1 biji cili merah
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 dahan sawi
3 helai kobis
1 mangkuk kecil ayam
3 sudu makan cili sos
4 sudu makan kicap manis
1 1/2 sudu cili giling
sedikit ikan bilis
air secukupnya(kalau suka lebih kuah, maka lebihkan air)
minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA:

1. Mee dicelur sekejap dan toskan.

2. Bawang putih diketuk. Bawang merah dan ikan bilis ditumbuk. Cili dihiris. Sayur-sayuran dipotong ikut suka. Tauhu dan fishbal dipotong. Ayam dipotong kecil.

3. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bawang putih, bahan tumbuk dan cili giling hingga masak dan naik bau..masukkan tauhu, fishball dan ayam. Biar garing seketika. Masukkan air secukupnya, cili sos, kicap dan  biarkan mendidih. Masukkan sayuran tadi.

4. Sekejap saja....masukkan cili merah, mee, kacau, suaikan rasanya dan angkat. Hidangkan dengan taburan bawang goreng dan cili padi...puhhhhh...

Selamat mencuba.

CUCUR TAUHU

Ini untuk minuman petang....sambil wedang2 tu..pekena la cekodok ni..cicahkan dengan sos atau kalau ada kuah sate lebih pun boleh...



BAHAN-BAHAN:

1 keping tauhu
sedikit taugeh
sedikit daun kucai
1 biji bawang besar
sedikit ikan bilis
3 cawan tepung gandum
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit 
air secukupnya
minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA:

1. Sediakan bekas yang sesuai, ramaskan tauhu, masukkan daun kucai yang telah dipotong, taugeh, ikan bilis yang telah ditumbuk, bawang besar yang telah dihiris, tepung gandum, serbuk kunyit dan garam.

2. Masukkan air sedikit-sedikit hingga menjadi adunan yang sesuai.(tidak terlalu pekat atau terlalu cair).

3. Panaskan minyak dalam kuali, jemputkan. Masak hingga garing. 

Selamat mencuba....

KERANG MASAK LEMAK

Assalamualaikum...hari ini aku nak entry banyak gambar-gambar dan resepi yg tertangguh....Ingat surirumah ni banyak la masa terluang, tapi...tengoklah..sibuknya 24 jam..Menu kali ni Kerang masak Lemak...ini ala-ala siput sedut masak lemak la ni...



BAHAN-BAHAN:

1 kg kerang
1 batang serai
1 biji bawang besar (sedang)
1 biji cili merah
3 biji cili padi
2 ulas bawang putih
1 cm halia
1 mangkuk besar santan (1 biji kelapa)
sedikit garam
sedikit asam keping
sedikit serbuk kunyit
Sedikit daun bawang

CARA MEMBUATNYA:

1.Bersihkan kerang dan rebus. Bila sudah masak, buang airnya dan basuh lagi.

2. Hiriskan semua cili, halia dan bawang, Serai diketuk.

3. Masukkan kerang kedalam kuali @ periuk yang sesuai. Masukkan kesemua bahan, garam secukupnya dan santan.

4. Masak menggunakan api yang sederhana dan sentiasa dikacau sehingga betul-betul mendidih. Akhirnya sekali masukkan daun bawang. Ha....senangkan.

Rabu, 11 Mei 2011

CEKODOK PISANG

Resepi simple untuk minum petang....seminggu ni asyik menu pisang jer. Selagi tak habis pisang ni tak best gak nak buat yang lain...sayangkan,  pisang sekarang harga pun mahal...ini dah dapat percuma manfaatkan jer la...lagi la hasil titik peluh ayah sendiri...terima kasih ayahku...rezeki anak cucu...




BAHAN-BAHAN:

2 cawan pisang lenyek(pisang awak)
1/2 cawan gula
5 cawan tepung naik sendiri
sedikit garam
air secukupnya
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA:

1. Pisang dilenyek. Tambahkan gula dan garam. Gaul rata. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan tambah air hingga menjadi adunan lembut.

2. Panaskan minyak. Jemputkan dan goreng hingga garing.



PUDING PISANG PELANGI

Assalamualaikum...masih ada lagi pisang lenyek ni dalam peti ais, penangan pisang setandan....belek punya belek resepi ni...teringat nak buat puding. Ubah sikit la...macammana kalau bubuh pisang...he3..otak ni asyik nak ubahsuai aje kerjanya...Resepi asal puding ni dari Azita Kitchen...tq Azita. First try ni...tak pernah buat puding.

Macammana....cantik tak?

Ni yang dah dipotong...simpan dalam peti ais...sedap makan sejuk2.

Mari kita tengok resepinya....

BAHAN-BAHAN:

10 gm serbuk agar-agar
650 air
1/2 cawan pisang lenyek (tambah)
60 gm mentega (guna 2 sudu makan marjerin)
1/2 tin susu cair (guna 2 sudu makan susu pekat + 1 cawan air panas)
1 sudu makan tepung kastad
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji telur
pewarna merah, kuning dan hijau

CARA MEMBUATNYA:

1. Masak agar-agar bersama air dan gula hingga hancur dan mendidih.

2. Masukkan telur, tepung kastad, pisang, esen vanila dan bancuhan susu kedalam blender..blend hingga kembang.

3. Satukan adunan blend ke dalam adunan agar-agar. Masak hingga mendidih dan sentiasa dikacau menggunakan whisk.

4. Angkat dan tapiskan. Bahagikan kepada 3 bahagian dan warnakan. Buat dengan cepat.

5. Sediakan bekas sesuai...tinggikan sebahagiannya dan sudukan adunan selapis demi selapis hingga habis. (3 sudu makan setiap warna).

6. Bila sudah siap, letakkan bekas pada kedudukan yang betul. Sejukkan seketika dan masukkan ke dalam peti ais.

Selasa, 10 Mei 2011

KEK PISANG BERCOKLAT

Tadaaaaaa....ini kek pisang bercoklat versi malas....sebab malas nak buat kecil2, jadi letak je la dalam loyang besar sikit...resepi sama dengan cupcakes pisang bercoklat yer...




Niii la, kerana pisang setandan...kiranya nak menghabiskan pisang ni aku kenalah buat bermacam-macam menu...aku buat gak kolak pisang..tu tak sempat la snap foto...habis sebab aku buat sikit..aku makan seorang jer tu. Anak-anak aku tak suka nak makan.

CUPCAKE PISANG BERCOKLAT

Assalamualaikum...ni adalah kesinambungan dari kisah pisang setandan....aku buat cupcakes pisang bercoklat khusus untuk anak-anakku yang selama ini tidak minat makan kek pisang. Resepi asal aku ambil dari My resepi milik HaSue...Aku suka resepi dia ni sebab bahannya ringkas dan penggunaan telur yang sedikit. Terima kasih HaSue. HaSue...maaf la ye ubahsuai sikit jer...






BAHAN-BAHAN:

Pisang awak yang masak ranum (sukatan paras atas pemegang blender)
1 cawan gula (guna 3/4 cawan)
1 cawan minyak kelapa
2 biji telur
2 gelas tepung gandum (guna 2 3/4 cawan)
1 sudu makan soda bikarbonat
sedikit esen vanila(tambah sendiri)

Coklat chip dan coklat masakan dihiris)
Cawan kertas

CARA MEMBUATNYA:

1. Pisang hendaklah yang masak ranum...lenyekkan jer. HaSue guna blender..aku suka lenyek sebab pisang tak hancur sangat.

2. Ayak tepung dan soda bikarbonat.

3. Masukkan gula, telur, minyak dan esen vanila ke dalam blender, blend hingga kembang. Masukkan kedalam bekas pisang berselang-seli dengan tepung. Kacau perlahan-lahan hingga sebati dengan spatula. Masukkan coklat cip dan hirisan coklat. Kacau sebati. Sukatan ikut suka.

4. Panaskan oven, 180 oC. Masukkan adunan ke dalam cawan kertas dan bakar selama 15 - 20 minit.

Bila aku buat kek pisang macam ni...hahhh..baru la anak-anak aku makan...siap tunggu lagi...kena cari macam2 idea untuk tarik minat anak-anak ni yer...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI

Body Mass Index Calculator