Click here to get more Welcome Greetings from MasterGreetings.com

Banner Maker

Selasa, 10 Mei 2011

APAM PISANG

Assalamualaikun..balik kg, adik ipar aku ni rajin ke kebun mencari apa yang ada...Alhamdulillah..dapat la pisang 2, 3 tandan. Aku bawa la balik pisang awak ni setandan...apa lagi bila pisang dah masak....serentak pulak tu...Sebenarnya aku tak suka goreng pisang...dah jemu dan dah biasa sangat, lagipun berminyak la...ni gara-gara nak kurangkan kolesterol la ni..he3...

Aku mula la mencari resepi  berasaskan pisang, kat blog rakan-rakan dan my resepi. Hai..bayangkan pisang setandan...banyak ni...resepi pertama ni Apam Pisang. Aku ambil resepi ni dari Kak Fida, My resepi. Terima kasih Kak Fida.....meh kita jenguk resepinya..



BAHAN-BAHAN:

1 cawan pisang lenyek
1 cawan gula ( guna 3/4 cawan shj)
2 cawan tepung naik sendiri
1 1/2 sudu kecil bikarbonat
4 sudu besar susu cair

CARA MEMBUATNYA:

1. Ayak tepung dan bikarbonat.

2. Gula, pisang dan  susu cair dikacau sebati dan masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit.

3. Panaskan pengukus, lenserkan minyak pada acuan cawan, panaskan seketika dalam pengukus.

4. Kemudian, masukkan adunan 3/4 penuh. Kukus dalam 20 minit.

Aku buat dua adunan...boleh jadi dalam 33 biji apam. Puas la makan...sampai esoknya..Gula sengaja aku kurangkan sebab biasalah yer..kurangkan manis dalam makanan tapi tambahkan manis pada senyuman....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI