Selasa, 7 Jun 2011

MARUKU

Assalamualaikum. Kudapan pertama dalam blog ni...rasa tak tahan nak makan maruku...beli pun makan tak puas, kekadang rasanya tak menepati selera. Jenguk2 kat My Resepi ni...cari yang mudah jer la...petang beli bahan dan terus buat. Tapi ada tambah2 bahan sikit sebab nak ikut selera sendiri. Anak kecil suka sangat makan ni...buat satu adunan tapi puas lah makan hasil buatan sendiri ni.

Acuan lak guna emak punya acuan tembaga (acuan putu mayam)...mula2 tu susah sikit lah sebab tak biasa...Akhirnya ha...menjadi gak. Raya nanti tak payah tempah kat orang lagi.


BAHAN-BAHAN:

1 bungkus tepung kacang dal (tepung maruku)
santan dari 1 biji kelapa(yang pekat)
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar lemuju
3 sudu bessar bijan
1 sudu besar serbuk cili
garam secukupnya
Daun kari
4 sudu besar udang kering(blender kering)
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA:

1. Satukan santan dan garam (secukupnya...lemak dan masinnya).

2. Satukan kesemua bahan kecuali daun kari dalam bekas. Sebatikan hingga menjadi seperti serbuk roti. Buat lubang di tengah-tengah. Masukkan santan sedikit demi sedikit hingga menjadi adunan lembut.

3. Panaskan minyak. Masukkan adunan ke dalam acuan maruku. Kalau nak senang terus tekan dan masukkan dalam minyak panas. Masukkan daun kari. Api sederhana sahaja.

4. Goreng sehingga masak dan kekuningan. Toskan minyak.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI

Body Mass Index Calculator