Jumaat, 10 Jun 2011

PAU KACANG GEBU

Assalamualaikum. Pau kegemaran anak-anakku..kalau boleh tiap-tiap hari suruh mama dia buat..gebu la badan asyik makan pau jer. Resepi ni saya ambil dari Mat Gebu. Tu yang nama pun ada 'gebu'..sedap dan lembut jer. CMG punya pau inti kentang tapi saya buat inti kacang. Tak berapa rajin nak buat inti...tu yang beli instant. Mari tengok resepi....


BAHAN-BAHAN:

240 gm tepung pau
1 camca teh baking powder
1/2 camca teh garam
1 camca teh yis
25 gm shortening
100 ml air suam
30 gm gula halus
1/2 camca teh cuka

CARA MEMBUATNYA:

1. Satukan gula, air suam dan cuka. Kacau hingga larut.

2. Dalam bekas besar, satukan tepung, baking powder, garam dan lemak sayuran, sebatikan dan jadikan seperti serbuk roti.

3. Masukkan air tadi sedikit demi sedikit hingga menjadi doh lembut. Uli 10 minit hingga menjadi doh yang kenyal. Perapkan hingga doh naik sekali ganda.

4. Bila doh telah mengembang, ketuk2kan doh dan ambil sedikit dibulatkan dan isi inti dan terus klim. Lapikkan dengan daun pisang atau kertas atau plastik yang telah dipotong kecil. Buat hingga habis. Biarkan kembang semula dan barulah dikukus selama 2 @ 3 minit. Pastikan pengukus dipanaskan dahulu.

Nota: 

Inti kacang merah ada dijual di kedai menjual barangan kek.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI

Body Mass Index Calculator