Click here to get more Welcome Greetings from MasterGreetings.com

Banner Maker

Sabtu, 9 April 2011

NANGKA MUDA MASAK LEMAK

Masakan ini  adalah atas permintaan emak saya. Teringin sangat nak makan nangka muda (goree..org Jawa panggilnya). Dia kata dah lama tak makan goree ni.  Sanggup telepon saya, suruh buat...tapi saya buat pun lepas seminggu la...kesian emak saya ni terpaksa menahannya keinginannya. Nak buat sendiri sudah tak berupaya. 

Jadi, saya buat siap2 dari rumah terus bawa balik ke kampung. Alhamdulillah..syukur katanya...dapat gak makan. Senang hati rasanya dapat memenuhi impian emak. Tak ada komplen pun....




BAHAN-BAHAN:

2 belah nangka muda
1 batang serai
5 biji cili padi
1 sudu makan ketumbar
sedikit jintan
1 batang serai
1/4 cawan ikan bilis
1 mangkuk besar santan
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit serbuk kunyit
garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA:

1. Bersihkan nangka, potong kecil2 dan rebus hingga empuk. Bila sudah empuk, dibuang airnya, dibilas dan toskan.

2. Serai dititik. Bawang dan ikan bilis ditumbuk. Ketumbar dan jintan juga ditumbuk.

3. Ambil periuk, masukkan kesemua bahan dan masak atas api sederhana hingga mendidih. Sentiasa dikacau agar tidak pecah santan.

Enak dimakan bersama sambal belacan dan ikan masin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI