Click here to get more Welcome Greetings from MasterGreetings.com

Banner Maker

Selasa, 10 Mei 2011

CUPCAKE PISANG BERCOKLAT

Assalamualaikum...ni adalah kesinambungan dari kisah pisang setandan....aku buat cupcakes pisang bercoklat khusus untuk anak-anakku yang selama ini tidak minat makan kek pisang. Resepi asal aku ambil dari My resepi milik HaSue...Aku suka resepi dia ni sebab bahannya ringkas dan penggunaan telur yang sedikit. Terima kasih HaSue. HaSue...maaf la ye ubahsuai sikit jer...






BAHAN-BAHAN:

Pisang awak yang masak ranum (sukatan paras atas pemegang blender)
1 cawan gula (guna 3/4 cawan)
1 cawan minyak kelapa
2 biji telur
2 gelas tepung gandum (guna 2 3/4 cawan)
1 sudu makan soda bikarbonat
sedikit esen vanila(tambah sendiri)

Coklat chip dan coklat masakan dihiris)
Cawan kertas

CARA MEMBUATNYA:

1. Pisang hendaklah yang masak ranum...lenyekkan jer. HaSue guna blender..aku suka lenyek sebab pisang tak hancur sangat.

2. Ayak tepung dan soda bikarbonat.

3. Masukkan gula, telur, minyak dan esen vanila ke dalam blender, blend hingga kembang. Masukkan kedalam bekas pisang berselang-seli dengan tepung. Kacau perlahan-lahan hingga sebati dengan spatula. Masukkan coklat cip dan hirisan coklat. Kacau sebati. Sukatan ikut suka.

4. Panaskan oven, 180 oC. Masukkan adunan ke dalam cawan kertas dan bakar selama 15 - 20 minit.

Bila aku buat kek pisang macam ni...hahhh..baru la anak-anak aku makan...siap tunggu lagi...kena cari macam2 idea untuk tarik minat anak-anak ni yer...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI