Click here to get more Welcome Greetings from MasterGreetings.com

Banner Maker

Khamis, 14 April 2011

JUS LOBAK MERAH

          Hari ni nak n3 tentang minuman lak. Setiap hari kita fikir tentang nak makan apa..nak masak apa..tapi kali ini fikirkan tentang nak minum apa..Baca punya baca kt intenet dan majalah.. Jus lobak merah ni bagus untuk kesihatan dan berpotensi untuk menambahkan  berat badan (sumber addilazzkiya's blog)..."Khasiat lobak merah sudah tentunya betakaroten yang mana berfungsi memberikan warna oren kepadanya. Betakaroten diketahui mempunyai khasiat yang tinggi terhadap kesihatan. Lobak merah juga kaya dengan serat diet, antioksidan dan mineral".


Jus lobak merah boleh dijadikan minuman dan digunakan untuk membaiki keadaan kulit. Berguna untuk mengurangkan  masalah sakit jantung, diarrhea, juga mengatasi selsema dengan membentuk antibodi dalam badan.


Lobak merah juga kegunaannya untuk memanaskan badan juga melancarkan aliran haid dan air kencing. (Sumber PP.info)


Terasa ingin mencuba. Dah 3 hari saya mencuba...diminum setiap pagi dan sebelum minum tu kita orang islam ni seeloknya baca Bismismillah dan berselawat la dulu.




Nak buat pun senang...

BAHAN-BAHANNYA:

1 batang karot (kecil)
1 sudu gula (susu rendah lemak)
1 1/4 gelas air masak

CARANYA:

1. Kupas kulit karot. Kalau tak nak kupas pun takpa..basuh bersih-bersih. Potong kecil2 dan masukkan dalam blender. Masukkan semua bahan lain dan blend hingga hancur. Kemudian tapiskan. Dapat la 1 gelas jus karot.


Di samping itu kawan2 semua, hampasnya jangan dibuang..boleh guna untuk mencuci muka. Campurkan dengan sedikit tepung jagung dan 1 biji kuning telur. Lumurkan pada muka. Buat selama 1/2 ke 1 jam. Lepas tu cuci dengan bersih. InsyaAllah kulit muka akan menjadi bersih dan lembut. Tengok...tak membazirkan..2 in 1. 

        


          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI