Jumaat, 6 April 2012

KUIH LAPIS

Assalamualaikum...apa khabar semua rakan2...harap sihat sejahtera yer. Petang-petang ni kita sentiasa memikirkan apakah menu yang akan disediakan untuk minum petang...emmmmmm silak2 salinan resepi ni...dapat lak resepi yang simple dan mudah untuk disediakan. Bahan memang dah sentiasa ada di dapur..Resepi Kuih Lapis BEN 10 dari Kak Fida.  Memang kena solute la kat kak seorang ni...kalau ambil resepi dia dah tak perlu risau...InsyaAllah..jadi. Janji kita cuba dulu...Kuih ni pun anak2 suka makan...kita kalau nak buat apa2 pun kena fikir keluarga, kalau majoriti suka  baru buat...takda la kata kita syok sendiri...buat sendiri...makan sendiri....nanti badan pun naik sendiri...parahhhhhh la pulak.


Meh tengok resepinya yer...lepas tu cuba la...nama Kuih Lapis jer la...BEN 10 sebab kak Fida  letak edibleimage Ben10. Kalau nak letak apa2 pun boleh...kalau rajin...

KUIH LAPIS

1 1/2 cawan tepung gandum
1  cawan tepung beras cap gajah
1/2 cawan tepung ubi (saya guna 2 sudu makan tepung jagung)
1 cawan gula
200 ml santan kotak   } sukatan 4 cawan
4 sudu besar susu cair}
air                                  }
(saya guna 4 cawan santan sahaja)
1 sudu makan minyak kelapa
1 sudu kecil garam (saya ambil secubit)
 warna kesukaan


CARA:

1. Satukan kesemua bahan. Tapis atau diblend. 
2. Bahagi  kepada 3 bahagian...maknanya 3 warna.
3. Panaskan pengukus. Sapukan sedikit minyak pada loyang dan panaskan seketika.
4. Bila loyang sudah agak panas, masukkan adunan selapis demi selapis. Masak hingga habis.

 Cuba yer...jangan tak cuba....







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KONGSI RESEPI

Body Mass Index Calculator